Ses notícies d'en Nan

Articles i entrevistes de cultura i oci

Articles
Enèrgic inici del Festival de Música d’Estiu

La 45ª edició del Festival de Música d’Estiu de Ciutadella va començar amb energia: la que imprimiren el trio Watteau Ensemble per desenvolupar un programa variat i molt ben combinat per arribar als espectadors i, sobretot, la que també duia implícita les composicions seleccionades, amb alguns moments lents i dolços però amb prou dosis enèrgiques com per entusiasmar al públic de manera sostinguda durant bona part del concert.

En aquest sentit, la peça potser més significativa fou la segona que interpretaren, Trois Aquarelles de Philippe Gaubert (1879-1941), i que va dur els espectadors cap a moments de certa intensitat just abans d’arribar al descans. I en el que fou, segurament, el punt més àlgid d’aquest concert inaugural que oferiren el trio resident a França format per la flautista mallorquina Aïda Borràs i els francesos Grégoire Carpentier (violoncel) i Aurélien Penard (piano). A la vegada, Trois Aquarelles, en ser una peça relativament poc coneguda, va provocar també sorpresa, agradable, entre els espectadors, pel seu allau de tocs d’impressionisme musical que conté i que en certa manera segueixen molt la línia francesa de finals del segle XIX i principis del XX, marcada principalment per compositors com Ravel, Fauré i fins i tot Debussy.

Com si fos una pintura que condensa tres moments del dia en tres moviments, per a aquestes Aquarelles hi anaren passant una potent aubada (Par un clair matin), amb molta força i expressivitat flautística; un capvespre de tardor més relaxat (Soir d’automne) i d’aquells que no criden gens a la tempesta; i una Sérénade final també molt enèrgica i en la que fou, igualment, també per la multitud de notes encadenades que s’hi concentren i àgilment executades, la part més virtuosa del concert.

Aquesta Sérénade, de fet, resultà ben adient per a una nit d’estiu com la viscuda aquest dilluns 17 de juliol al Claustre del Seminari de Ciutadella, com, d’altra banda, també va dir Aïda Borràs en una de les dues breus intervencions per fer algun apunt sobre el programa durant el concert. En aquest cas, va explicar com a aquesta peça la varen triar perquè els hi semblava ideal en un dia i en un espai com el que actuaren, havent-hi pensat expressament després que l’any passat haguessin tingut l’ocasió d’assistir com a espectadors a un dels concerts del Festival de Música d’Estiu.

Un altre dels punts destacables del concert de Watteau Ensemble i que tampoc va deixar indiferents els espectadors, va ser l’acurada selecció de les tres obres que interpretaren. De tal manera que, sense tocar-les en ordre cronològic (precisament per mantenir aquest to enèrgic sostingut), es poguessin escoltar també tres estils ben diferents quant a peces originals per a flauta, violoncel i piano, una formació per a la qual no hi ha massa repertori i que no és gaire habitual poder veure actuar en directe.

Si aquesta de Gaubert (Trois Aquarelles, composada l’any 1921, enèrgica i amb molt d’impressionisme musical) va ser la peça intermitja del concert, la que obrí l’actuació va ser el trio núm. 28 Hob.XV:16 que Joseph Haydn (1732-1809) va escriure en 1790: amb una estructura molt clàssica i possiblement amb un punt més profund per la maduresa en què es trobava el compositor quan la va crear, però alhora carregat de bromes musicals i també de qualque sorpresa integrada dins la seva sobrietat característica.

I per al final, ocupant tota la segona part de l’actuació, deixaren el trio per a flauta, violoncel i piano op. 63 que Carl Maria von Weber (1786-1826) va crear a finals de la dècada de 1810, en aquest cas amb un estil que ve del classicisme però que duu al terreny del romanticisme i que, a través de Watteau Ensemble, fa seves la passió, energia i fins i tot dramatisme inherents d’aquella música.

El trio de von Weber fou interpretat de manera extremadament compenetrada per Watteau Ensemble, amb un primer i quart (i darrer) moviment que foren els més llargs, amb molt de desenvolupament de la música i amb un deixant ben romàntic; i amb un tercer moviment (Schäfers Klage. Andante expressivo) lent i dolç, que fa al•lusió a un poema de Goethe; però amb un segon moviment (Scherzo. Allegro vivace), el més curt i intens dels moments, ràpid i enèrgic, per donar-li també un significatiu contrast. Precisament, va ser aquest Scherzo del trio de von Weber el que Watteau Ensemble va oferir com a bis, tot corresponent als entusiastes aplaudiments finals del públic.

Entre el públic d’aquest concert inaugural, que va ser obert per la intervenció de la presidenta de Joventuts Musicals de Ciutadella, Pilar Carreras, s’hi trobaven també l’alcaldessa de Ciutadella, Joana Gomila, i l’ara vicepresidenta del Consell Insular de Menorca, Maite Salord. El Festival de Música d’Estiu 2017 continuarà el proper dissabte 29 de juliol a les 21 hores, amb el concert titulat Grans (i més grans) mestres de la polifonia ibèrica, que, a cappella, oferirà l’octet vocal Musica Reservata de Barcelona, que en aquesta ocasió estarà dirigit per Jean-Marc Andrieu i actuarà a l’antiga església del Socors de Ciutadella.

Dimarts 18 de juliol de 2017

Joan Mascaró

 

 

+ articles i entrevistes
Visites guiades a l'illa de Llatzeret