Ses notícies d'en Nan

Articles i entrevistes de cultura i oci

Articles
La força del clarinet a través del Trio Cardona-Apellániz-Bagaría

22/7/16

 

Després de l’emotiu i intens inici d’edició amb la plàstica i contundència interpretativa de la pianista Teresina Jordà, ara, dues setmanes després, el Festival de Música d’Estiu de Ciutadella reprèn el seu recorregut i és el trio format pel violoncel•lista David Apellániz, el pianista Enrique Bagaría i la clarinetista menorquina Ona Cardona qui arriba al Claustre del Seminari. Serà aquest dilluns 25 de juliol a les 21.30 hores i amb un inici i final de programa marcat pel romanticisme musical, passional, de compositors com Robert Schumann i Johannes Brahms i amb el clarinet com a instrument protagonista.

La primera part del programa estarà ocupada per tres peces, que sonaran, però, en format duo: de clarinet i piano per una banda i, dues, de violoncel i piano per l’altra. I és que si bé el Trio Cardona-Apellániz-Bagaría ve actuant normalment en aquest format (al violoncel es solen anar alternant Apellániz i Pau Codina), en el seu repertori de música de cambra també inclouen composicions per ser interpretades en duo, per mor que entre ells igualment ofereixen actuacions com a duets i el pianista Enrique Bagaría, un moment donat, tant actua amb David Apellániz i el seu violoncel com amb Ona Cardona i el seu clarinet.

Si la segona i tercera obra d’aquest principi de concert serà per a sengles duets de piano i violoncel de la primera meitat del segle XX, amb el ‘Madrigal’ escrit en 1915 per Enric Granados i l’obra ‘Requiebros’ composada per Gaspar Cassadó en 1934; el començament anirà de clarinet i piano amb les tres peces de ‘Fantasiestücke op 73’ de Schumann (1810-1856). Es tracta d’unes peces plenes de fantasia, prou conegudes, i típiques del romanticisme alemany de mitjan segle XIX (fou escrita en 1849) que, sens dubte, és un dels ‘hits’ de sempre per ser interpretats amb aquests dos instruments, principalment, és clar, per al clarinet.

En realitat, si bé el clarinet ja existia no era llavors un instrument de vent ‘famós’, aspecte que sí tenien en aquell moment altres com l’oboè, el fagot o la flauta, i encara que, tot plegat, açò ja hagués canviat al voltant de cent anys després, amb el clarinet més de moda i amb l’oboè, per exemple, amb manco protagonisme en l’escriptura dels compositors de música de cambra. En aquest camí cap a un major protagonisme, que potser havia ja començat Mozart, Schumann hi té, sobretot amb aquestes peces de ‘Fantasiestücke’, la seva bona part de ‘culpa’, tot i que, encara uns anys més tard, serà Brahms el gran romàntic musical que li donà força al clarinet i qui, per dir-ho d’alguna manera, li va treure tot el suc i virtuosisme. I serà una d’aquestes peces de Brahms la que, ocupant tota la segona part del concert, tancarà el programa, ara sí amb els tres integrants del Trio a la vegada sobre l’escenari.

La peça no és altra que l’anomenat ‘Trio per a clarinet, violoncel i piano en la menor op 114’ escrit per Johannes Brahms en 1891 a través de quatre moviments: ‘Allegro’, ‘Adagio’, ‘Andantino grazioso’ i ‘Allegro’. Es conta que Brahms (1833-1897), reanimador de la música de cambra després de la mort de Schumann, havia decidit retirar-se de la composició l’any 1890, no havent escrit fins llavors res dedicat al clarinet. Però un any més tard, marcat per haver conegut al gran clarinetista de l’orquestra de la Cort de Meiningen, Richard Mühlfeld, va abandonar aquella idea i va tornar a la composició, especialment de clarinet, amb aquest trio en la menor en primer lloc i posteriorment amb altres com el quintet amb clarinet op 115 i les dues sonates per a clarinet op 120, donant, a la música dedicada al clarinet i amb aquest prestar-li tanta atenció per part d’un compositor de primera línia, una força i consistència que segurament fins llavors no tenia.

I, amb el clarinet, qui tindrà l’oportunitat de mostrar aquests detalls serà Ona Cardona, intèrpret de gran versatilitat i una de tantes bones professionals de la música que, ara ja consolidades, ha sortit Menorca enllà per dedicar-se a aquest món. A llarg de la seva trajectòria, nascuda a Maó l’any 1983, Ona Cardona ha guanyat premis tan prestigiosos com el III Concurso Nacional Intercentros de grau Superior, el Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España i el Concurs Internacional El Primer Palau, havent passat ja com a solista amb vàries de les principals orquestres espanyoles i de nombrosos festivals internacionals. Formada, després de sortir de Menorca, a l’Escola Superior de Música de Catalunya, Guildhall School of Music and Drama i Royal College of Music of London, la menorquina compagina actualment la seva activitat com a concertista amb la docència com a professora de Clarinet i Repertori Orquestral al Conservatorio Superior de Música de Aragón.

Les entrades per al concert del Trio Cardona-Apellániz-Bagaría d’aquest proper dilluns 25 de juliol a les 21.30 hores al Claustre del Seminari de Ciutadella tenen uns preus que oscil•len entre els 12 € per als socis de Joventuts Musicals de Ciutadella i els 20 € o 16 € per al públic en general, depenent de si el seient és o no numerat. Per als menors de 12 anys l’entrada és gratuïta i els socis d’altres Joventuts Musicals i estudiants de música poden obtenir l’entrada per 16 €. Anticipadament es venen a la botiga Foto Hernando de Ses Voltes de Ciutadella o a través de la web de l’entitat organitzadora: www.jjmmciutadella.com. La taquilla s’obrirà una hora abans de l’inici del concert.

Divendres 22 de juliol de 2016

Joan Mascaró 


+ articles i entrevistes
Visites guiades a l'illa de Llatzeret