Ses notícies d'en Nan

Articles i entrevistes de cultura i oci

Articles
Un viatge per les diferents cares de la percussió

Serà un concert diferent, almanco poc habitual d’escoltar a Menorca. Normalment, la música de percussió sol tenir un paper funcional, més d’acompanyament, de caire rítmic i de timbre integrat dins una orquestra, sigui clàssica o contemporània. Però els instruments de percussió també poden actuar amb entitat pròpia, de forma independent. Açò sí, sobretot comparat amb altres instruments clàssics, el seu repertori de composicions escrites aposta, directament per a aquests instruments de percussió, és encara molt jove, potser rallaríem d’uns 70 anys endarrere, i està en plena evolució.

El que es podrà escoltar en aquest concert, en una mena de viatge per les diferents cares de la percussió, per mostrar bona part de les seues possibilitats tímbriques, serà justament una mostra de molts dels seus estils i conceptes, a través, per exemple, del tango, de la música teatral, contemporània i electrònica, amb la interpretació de peces específicament composades per a instruments de percussió i, a la vegada, també d’arranjaments propis d’obres escrites inicialment per a altres instruments però duites a aquest altre terreny musical.

A aquesta actuació, la tercera de la 44ª edició del Festival de Música d’Estiu organitzat per Joventuts Musicals de Ciutadella, l’oferiran els músics Cayetano Gómez García (Alacant, 1987) i Manuel Alcaraz Clemente (Almansa -Albacete-, 1990), dos percussionistes emergents en el panorama d’aquest tipus de música contemporània i que, sortits ambdós de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) de Barcelona, on es van conèixer, ara per ara, un habitualment a Espanya i l’altre a Àustria, vénen desenvolupant trajectòries individuals amb algunes de les més importants orquestres dels respectius països de residència, a més a més de en diverses agrupacions professionals específiques de música contemporània. En el cas de Manuel Alcaraz, així mateix, destaca l’haver guanyat en 2013 el primer premi en l’especialitat de percussió del Concurso Permanente de Juventudes Musicales de Espanya.

El variat programa que oferiran aquest dilluns 1 d’agost a Ciutadella (21.30 hores. Claustre del Seminari) està integrat per un total de vuit composicions i l’interpretaran emprant la marimba i el vibràfon com a instruments principals, a la vegada que també n’utilitzaran d’altres (com ara diferents tipus de membranes -tambors compartits-) o fins i tot cap. Açò de ‘cap’ ve donat pel fet que a qualque peça no la sonen sinó que la fan, com és el cas del ‘Silence must be!’, escrita en 2002 per Thierry de Mey (1956), inspirada en un director d’orquestra i on es fa una mena de teatre sense instrument, amb banda electrònica sonant de fons i en ‘playback’ i amb un dels concertistes fent una combinació de signes que la dirigeixen.

Aquest ‘Silence must be!’, però, serà la peça que encetarà la segona part del concert, essent l’obra de caire llatí i divertit ‘Losa’ d’Emmanuel Séjourné (1961) la que iniciarà el programa i, amb marimba i vibràfon, l’encarregada de rompre el gel i d’introduir als espectadors en aquest particular viatge pel món de la percussió. A la primera part encara hi haurà temps per escoltar el gran ‘solo’ de bateria entre dos, de caire americà i molt virtuós, que és ‘Eight on 3 and nine on 2’ de Robert Marino, on entraran en escena un total de tretze tambors compartits, el ‘Canto ostinato’ de Simeon ten Holt (1923-2012) i ‘Temazcal’ de Javier Álvarez (1956), amb la inclusió d’un sorprenent paper solista per a les maraques.

A la segona part, a més a més de la comentada ‘Silence must be!’, oferiran ‘Shadja’, peça escrita en 2010 especialment per a Cayetano Gómez per part de la jove compositora catalana Raquel Garcia-Tomàs (1984) i inspirada en la música de la Índia, la polirítmica i jazzística ‘Toccata’ d’Anders Koppel (1947) i la ‘Histoire du tango: Café 1930’ que Ástor Piazzolla (1921-1992) va composar l’any 1986. De fet, aquesta darrera (amb la marimba fent la part de guitarra i el vibràfon exercint de flauta) i el ‘Canto ostinato’, d’estil minimalista i que inicialment va ser escrita per a quatre pianos, seran les dues úniques peces del programa que interpretaran i que no estan específicament escrites com a repertori de percussió, sonant-se unes adaptacions arranjades pels mateixos Cayetano Gómez i Manuel Alcaraz per a marimba i vibràfon.

Les entrades per al concert d’aquest duet de percussió del proper dilluns 1 d’agost a les 21.30 hores al Claustre del Seminari de Ciutadella tenen uns preus que oscil•len entre els 12 € per als socis de Joventuts Musicals de Ciutadella i els 20 € o 16 € per al públic en general, depenent de si el seient és o no numerat. Per als menors de 12 anys l’entrada és gratuïta i els socis d’altres Joventuts Musicals i estudiants de música poden obtenir l’entrada per 16 €. Anticipadament es venen a la botiga Foto Hernando de Ses Voltes de Ciutadella o a través de la web de l’entitat organitzadora: www.jjmmciutadella.com. La taquilla s’obrirà una hora abans de l’inici del concert.

Text: Joan Mascaró 

Divendres 29 de juliol de 2016


+ articles i entrevistes
Nan Ventura